Blir det någon skillnad på arvet beroende på vem av två makar som avlider först?

Hej! Min fråga gäller arv.

Jag har en farbror som är gift, men de har inga barn. Hur blir det med arv efter honom eftersom hans fru ärver honom (om han dör först)? Om min farbror dör först, hur blir det då när min farbrors fru dör? Ärver hennes syskon/syskonbarn allt efter henne, även den del som var min farbrors? Eller ärver hennes släktingar hennes del och min pappa ärver sin brors del?

Kort sagt kan man säga; blir det skillnad beroende på vem som dör först och vad blir det för skillnad?

Tack för svar!

Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När en av makarna i ett gift par avlider får den andra maken allt, om ingen av dem har barn, precis som du skriver. Detta regleras i 3 kap. 1 § ärvdabalken. När den efterlevande maken avlider ska hälften av egendomen gå till den först avlidne makens arvingar. Detta kallas sekundosuccession och regleras i 3 kap. 2 § ärvdabalken.

Om din farbror dör först får alltså hans fru hela hans kvarlåtenskap. Det finns dock vissa begränsningar för hur hon får använda den. Hon får till exempel inte testamentera bort din farbrors del eller minska egendomen väsentligt genom gåvor. När din farbrors fru avlider går hälften av den sammanlagda egendomen till hennes arvingar och hälften till din farbrors syskon eller syskonbarn.

Om det i stället skulle vara din farbrors fru som dör först blir det din farbror som ärver hennes kvarlåtenskap. När även han dör går hälften av egendomen till hans arvingar och andra hälften till fruns arvingar. Det blir alltså ingen skillnad beroende på vem som avlider först.

Med vänlig hälsning,

Caroline OravaRådgivare