Blir arvet enskild egendom?

Kommer arv efter min mor att utgöra min enskilda egendom eller måste hon skriva testamente för att detta skall bli fallet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Arv efter din mor blir inte per automatik enskild egendom. Din mor kan skriva att det ska vara din enskilda egendom i ett testamente, eller i ett gåvobrev om hon vill ge bort egendomen under sin livstid. Du och din nuvarande eller framtida make/maka kan även genom äktenskapsförord bestämma att egendomen ska vara din enskilda.

Om du har några fler frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på www.lawline.se/boka.

Anna RunelövRådgivare