FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt09/02/2018

Blanketter för framtidsfullmakter

Har ni blanketter för framtidsfullmakter?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

De kriterierna som krävs för att en framtidsfullmakt ska bli gällande är att fullmakten ska vara skriftlig och bevittnad av två vittnen (OBS! Vittnena får inte vara fullmaktshavare, alltså de som har rätt att företräda den som inte längre kan besluta själv), det krävs också att det av fullmakten framgår att det handlar om en framtidsfullmakt, vem eller vilka som är fullmaktshavare, vilka angelägenheter fullmakten omfattar och vilka övriga villkor som gäller (enligt 4 och 5 §§).

Du kan antingen upprätta en fullmakt själv utifrån dessa kriterier, kontakta oss för att skapa ett eller utgå från demensförbundets blankett som du kan hitta här.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Isabella VasiliouRådgivare