Bl.a. om försökspunkten vid köp av sexuell tjänst

Vill veta vad som krävs för att försökspunkten för sexköp ska anses vara uppfylld. Läste om en kille som chattade med en tjej på nätet. De hade kommit överens om en camshow och chattade vidare varpå det framkom att tjejen var myndig. Killen kontaktade alltså tjejen för att få en camshow. Han satte över pengar för en show och chattandet fortsatte. Under chattande säger tjejen att killen även kan få träffa henne och hennes kompis senare. Han svarar ok och skriver att han kan komma över om de vill. Men inget pris är ännu diskuterat. Han skickar sitt nummer och skickar ett sms tillbaka för att han ska få hennes nummer killen ville höra hennes röst. Senare skriver kvinnan att träff kostar mer varpå mannen säger ok men vill se henne ensam i cam. Och en diskussion uppstår om att han inte vill betala mer och han endast vill ha en camshow och de kommer överens om detta men inte om summan. Diskussionen fortsätter och han vill bara se sin show. Sedan övergår chattandet i en diskussion där de vill ha sex med honom och han säger var ska vi ses. De säger att de kvittar och han säger då kom hit så får ni sista. DÅ säger hon vid träff är det 400 till varpå han svarar de löser vi. Det går sedan ett tag och killen ville se dem i cam innan de säger sig vara på gång till mannen men då uppstår en dispyt varpå tjejerna hotar att lägga ut information om killen på nätet. Killen säger då att han inte vill ses och inte tänker betala varpå de hotar med att lägga ut informationen än en gång varpå killen känner sig tvingad att betala. Han säger återigen att han inte vill ses då de säger sig vara på väg till honom, de säger ok men tvingar honom att betala för att inte lägga ut informationen. Alltså han ville ha en camshow men hamnade i en diskussion om träff för att sedan ångra det hela samtalet och att han ens kontaktade henne. Träff har inte ägt rum och telefonsamtal har ägt rum för att höra hennes röst. Så min fråga är vad säger lagen om detta fall? Vad gäller för försökspunkten vad krävs för att den ska anses vara uppnådd? Och är det troligt att detta fall skulle gå till åtal?

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline!

Att försök till köp av sexuell tjänst är straffbelagt följer av 6:15 BrB. Nu till frågan om när den s.k. försökspunkten ska anses vara nådd.

I propositionen uttalas att den punkten torde vara uppnådd när ett erbjudande om betalning lämnats (prop. 1997/98:55 s. 137). Uttalanden i lagförarbeten kan väl sägas vara vägledande men är på intet sätt bindande för domstolarna. Att placera försökspunkten där förarbetena förlagt den kan sägas stå i överensstämmelse med åsikten att det för att försökspunkten skall vara uppnådd måste ha utförts eller påbörjats ett agerande som närmast föregår själva den brottsliga handlingen. I litteraturen kallas detta agerande den näst sista handlingen. Denna ståndpunkt har i vissa, dock icke alla, rättsfall fått stöd i mål angående bl.a. varusmuggling. Högsta domstolen har (NJA 1991 s. 332) påpekat angelägenheten av att, allmänt sett, inte förlägga försökspunkten för ett brott alltför långt från tidpunkten för dess fullbordan. Svensk rätt är också restriktiv till frågan om försöks straffbarhet.

I förarbetena till själva försökspunkten (NJA II 1942 s. 248) sägs bl.a. att, i de fall då försökspunkten förläggs till en tidigare handling än den enligt brottsplanen sista, man måste göra den begränsningen att den handling som det är fråga om skall vara avsedd att något så när omedelbart följas av eller stå i samband med den handling varigenom brottet skall fullbordas, för att försökspunkten skall anses överskriden.

I det fall du beskrivit ovan har överenskommelse gjorts beträffande plats och summa (innan "dispyten"). Däremot tycks inte tid ha avtalats och tjejerna tycks inte heller ha påbörjat sin förflyttning till mannen vid denna tidpunkt. Med hänsyn till vad som ovan anförts och även med hänsyn till vad som allmänt anförs om försökspunkten i de tidigaste förarbetena är jag benägen att anse att försökspunkten inte är nådd i fallet, men gränsen är hårfin. Det är snarast en bedömningsfråga där det saknas "rätt och fel". Dessutom är återgivningen av händelsen något rörig vilket ytterligare medför att den bedömningen jag gjort bör mottas med försiktighet.

Avslutningsvis kan noteras att fallet även aktualiserar frågor om frivilligt tillbakaträdande (vilket dock inte tycks vara fallet här) samt om kvinnorna i fallet ev. begår något brott vid utpressningen.

Lawline RådgivareRådgivare