Bindande överenskommelse p.g.a. accept

Jag skulle köpa en mobil och hittade en lämplig på en nätannons. Jag kontaktade säljaren och frågade om telefonen var kvar och om jag fick köpa den och fick svaret "Ja det går bra." Vi kom överens om att jag skulle betala in en handpenning och när säljaren sedan kom hem skulle han skicka kvitto och bild på mobilens IMEI och sedan skulle jag betala resten och frakten om papperna såg ok ut.

Jag betalade in handpenningen och fick ett ok att den nått fram.

Sedan efter en stund fick jag tillbaka pengen. Först sa han bara att han ville han bara vänta tils han kom hem men sedan stod det klart att han ville sälja den till nån annan. Med en överenskommelse och en betalad och emottagen handpenning, kan säljaren backa ur så? Har jag några rättigheter?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om avtal finns i avtalslagen (AvtL).

En bindande överenskommelse har kommit till stånd när ett anbud har accepterats (1 § AvtL). En accept på ett anbud är bindande på så sätt att det är oåterkalleligt. Säljaren till mobilen är bunden av sin accept att sälja mobilen till dig. Säljaren kan därför inte backa ur avtalet. Som avtalspart har du rätt att avtalet fullbordas.

Vad du kan göra är att stämma säljaren i tingsrätt. Information finns här.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Amanda BlombergRådgivare