Bindande avtal via e-mail efter annons

Säljer och köper saker ganska ofta på Blocket. Det är inte första gången som jag nu har en köpare som backar ur en affär fast denne har sagt att han/hon ska ha saken och tom tid för avhämtning avtalats. Ibland hinner man neka andra köpare och nu är jag trött på det här. Vad gäller? Är ett mail att man "ska köpa något" bindande som avtal privatpersoner emellan? Tack!

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Bindande avtal uppkommer genom anbud och accept, se 1 § avtalslagen. För att räknas som bindande anbud måste det vara riktat till en bestämd adressat. Själva annonsen på Blocket räknas således inte som ett bindande anbud. Istället brukar sådana annonser kallas "utbud", vilket kan förstås som en invit att komma med anbud. När den potentiella köparen sedan mailar kan istället det ses som ett anbud, beroende på innehållet i mailet. Ett mail som tydligt är ett anbud att köpa det du annonserat är bindande, och du kan därför acceptera anbudet varefter ett bindande avtal mycket riktigt skapas. I det läget kan köparen inte ensidigt bestämma sig för att inte genomföra affären. Då det krävs både anbud och accept räcker dock inte endast ett mail från köparen där det står att denne "ska köpa" den annonserade varan. Först när du svarar (accepterar) det anbudet blir det ett avtal.

Svaret på din fråga beror således på den exakta ordalydelsen av mailkonversationen. Men i och med att du nämner att tid för avhämtning avtalats tyder mycket på att ett bindande avtal ingåtts (anbud och accept lämnats via mail). Några speciella regler för privatpersoner som handlar via Blocket eller liknande via mail finns alltså inte.

Vänliga hälsningar,

Harry Westerman WoodRådgivare