Bindande avtal på Blocket

Annonserade ut en cykel på blocket och en kille svarade via mail att han skulle köpa cykeln. Jag svarade att detta var ok. Han sa att han skulle hämta cykel vid en bestämd tid men dök inte upp.

Vad gäller?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Avtal regleras i 1915 års avtalslag.

Ett bindande avtal uppstår genom anbud och accept. Huvudregeln är att ett avtal mellan två parter är bindande. För att ett bindande avtal skall uppstå måste anbudet vara särskilt riktat till en bestämd adressat. En annons på Blocket faller inte inom detta krav. En annons på Blocket klassificeras som ett utbud istället för ett anbud. Vad som dock utgör ett anbud är när köparen inkommer med ett ett tydligt anbud om att köpa det utannonserade, t.ex. ”jag köper din cykel för x antal kronor”. Om du vid den tidpunkten accepterar anbudet uppkommer ett bindande avtal.

Det som blir avgörande i ditt fall är om köparens anbud var tillräckligt tydligt. Mot bakgrund av dina omständighet tyder mycket på att ett bindande avtal har uppkommit. Köparen uttryckte tydligt att han ville köpa cykeln samt att ni hade kommit överens om avhämtning. Om det föreligger en tydlig anbud och accept situation har köparen således en skyldighet att fullfölja köpet.

Hoppas du fick svar på din fråga. Återkom gärna vid eventuella funderingar.

Vänligen,

Robert GreenRådgivare