Bindande avtal genom budgivning

Jag råkade lägga ett bud på en annons på sajten Tradera och jag såg senare att jag la bud på fel annons. Jag mejlade säljaren 2-3 ggr och förklarade mig och bad om ursäkt för min klantighet. Fick inget svar där så då skickade jag sms.

Jag fick sedan svar om att jag måste betala senast 3 dagar efter vunnen auktion.

Jag försökte förklara att jag verkligen inte har råd och framförallt inte nu runt juletid då jag spenderat så pengar på julklappar och räkningar.

Säljaren svarade då ganska otrevligt och indirekt att han inte bryr sig och att jag måste betala annars går han vidare till inkasso.

Jag som är en tjej som alltid betalar mina skulder/räkningar i tid men nu råkade göra detta dumma misstag.

Min fråga är, kommer han som privatperson kunna anmäla mig till inkasso? Eller vad kan hända om jag nu inte betalar (vilket jag inte kan)?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av den information som jag lyckades hitta på traderas hemsida så framgår det tydligt att deras grundregel är att bud är bindande. Detta står även i linje med vad som gäller rent juridiskt när det kommer till avtal. Huvudregeln är att avtal ska hållas och ett avtal är därmed bindande enligt avtalslagens bestämmelser. Säljaren har lämnat dig ett anbud som du accepterat. Säljaren har därmed möjlighet att anmäla dig till kronofogden för att du inte betalt i och med att ni genom budgivningen har ingått ett bindande avtal. Det jag skulle rekommendera dig i denna situation är att återigen kontakta säljaren och förklara situationen, alternativt kan du försöka kontakta tradera och be dem ta bort ditt bud. Tyvärr är situationen som den är i och med att du rent juridiskt ingått ett avtal så är du även tvungen att fullfölja avtalet så länge inte du och säljaren lyckas komma överens om något annat.

Hoppas att du känner att du fick svar på din fråga och annars är du mer än välkommen att höra av dig igen!

Vänligen,

Alexandra KristoferssonRådgivare