Bindande avtal eller ej?

Hej, jag har en fråga angående försäljning på facebook.

Jag satte ut en vara till försäljning och folk började höra av sig via pm.

En kille hörde a sig och ville titta på varan först, några minuter efter det skriver en man *köper*.

Jag svarade vänligt att det är en kille som hört av sig före via pm och vill titta på varan först.

Detta svar accepterar inte mannen och försöker via admin tvinga mig till en försäljning.

Jag går igenom reglerna och det finns inga regler som säger att man inte får tala med varandra via pm.

Skriver även till admin och frågar hur jag ska bära mig åt och vad som gäller.

Det fanns bara en regel för annons som inte var bud och min vara var inte på bud.

Jag kopierar och klistrar in reglerna:

Man får lägga in max 5 annonser/dygn, och puffning av annonser får bara göras på 5 annonser/dygn och inte varje dag då andras annonser snabbt hamnar långt ner.

För att visa att man vill köpa en vara skriver man"köper". Ett köp är bindande.

Min fråga är, har jag som säljare rätt att avstå köpet, eller måste jag sälja?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga.

För att ett bindande avtal ska komma till stånd krävs i normalfallet att det kommer ett anbud och en accept, se 1 § avtalslagen. Den som angivit ett anbud är ensidigt bunden av detta tills anbudet återkallas eller avslås. Att erbjuda andra att köpa varor anses i allmänhet inte utgöra anbud, utan snarare ett uppvisande av utbud. En butik är till exempel inte skyldig att sälja varor till det pris som står i annonser eller skyltfönster.

Du har således erhållit ett anbud på ditt utbud som du inte valt att acceptera, varför inget bindande avtal uppkommit.

Vincent EdbergRådgivare