Bilskada på grund av slirande

Hej! Har en kompis som lånade min bil en fredagkväll. Jag satt med i bilen och vi hämtade några kompisar. Sen helt oprovoserat så började han slira på däcken och tillslut även kopplingen, detta var förstås inte meningen och när jag märkte det så sa jag åt honom. Det var ingen i bilen som sa åt honom att göra det. Nu vägrar han betala för reparationen på bilen (kopplingsras). Han menar att min koppling var naturligt sliten och att det var därför den gick sönder. Har pratat med verkstäder och dom håller inte med. Vad ska jag tänka på? Hur går jag tillväga nu? Betalar jag för reparationen först och försöker kräva pengar av honom sen?

Vill veta vad mitt nästa steg är, min pappa har pratat med hans pappa och han verkar ha lite samma inställning.

Vänliga hälsningar Johan.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Situationen är alltså den att din kompis fick din tillåtelse att köra bilen, men sedan började köra på ett sätt som åtminstone enligt dig och reparatörerna har skadat bilen. Din kompis hävdar att bilen är trasig för att den redan var sliten, men den skulle ju i varje fall troligen inte ha gått sönder utan att han hade kört den. Man skulle kunna diskutera om han har varit vårdslös. Den som genom vårdslöshet orsakar sakskada skall ju betala skadestånd (enligt 2 kap. 1 § Skadeståndslagen, se https://lagen.nu/1972:207). Detta skulle väl närmast vara reparationskostnaderna.

Har kompisen vårdslöst orsakat skada?

Frågan är om det var slirandet som orsakade skadorna. Både du och verkstäderna anser att det ligger till på det sättet. Det kan hänga på vilket skick bilen var i och hur länge det hela pågick, men det framstår knappast som osannolikt. Om verkstäderna håller med, finns det goda bevis för att skadorna berodde på slirandet.

Om det var så att din kompis med flit började slira och inte genast upphörde utan höll på en liten stund, måste han ju ha vetat att det fanns risk att bilen skadades. Risken var heller inte särskilt liten. Gjorde han det alltså med flit, kan man nog säga att han var vårdslös trots att syftet knappast var att skada bilen. Frågan är om vårdslösheten var tillräckligt stark. Det är ju inte helt onormalt att slira eller liknande. Min bedömning är ändå, eftersom det faktiskt fanns en inte helt liten risk som han borde ha känt till, att han var vårdslös.

Betydelsen av samtycke

Allt detta hänger naturligtvis på att han inte hade ditt samtycke. Om du väntade länge med att säga till honom fastän du visste vad han höll på med, kan man möjligen se det som att du gav ditt samtycke. I så fall skulle ingen skadeståndsskyldighet bli aktuell. Av din fråga tycker jag dock att det framgår att du åtminstone gjorde det klart på en gång att du inte samtyckte till att han slirade på kopplingen. Om man kan se det som att du samtyckte till slirandet till en början, kan man möjligen se dig som medvållande, och då blir han inte fullt ut skadeståndsskyldig. Du har dock rätt till ersättning åtminstone av en större del, eftersom det är klart att du inte samtyckte till att han slirade på kopplingen.

Vad skall man göra?

Om din kompis var vårdslös, kan man lösa det på i princip två sätt. Antingen betalar du reparationen och försöker kräva betalning sedan, eller också betalar din kompis reparationen. Om han absolut vägrar, kan du betala reparationen och sedan exempelvis ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten (information finns på deras hemsida, här: https://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html). Om han då skulle fortsätta att bestrida anspråket, kan man i sista hand gå till domstol. Detta är naturligtvis inte alls lockande, eftersom det kan vara mycket dyrt, även om det som grundpricip är "förloraren" som betalar.

Det allra bästa är naturligtvis om ni kan komma överens om att din kompis åtminstone ersätter en del av kostnaden. Förmodligen vill han egentligen inte heller att det skall behöva gå vidare.

Lycka till, och hoppas att svaret är till någon hjälp!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare