FrågaKÖPRÄTTKöplagen21/03/2018

Bilköp på Blocket, Köplagen

Hej! Jag har en fråga angående tvist mellan två privatpersoner vid bilförsäljning.

Jag annonserade en bil på Blocket.

Köparen kommer provkör bilen , och finner den i mycket gott skick.

( Jag hade innan hört ett missljud i motorn , när den blivit riktigt varm. Det visade sig vara kamkedjespännaren som inte höll trycket när motoroljan blivit varm och således tunnare.

Citroen tyckte att det räcker att byta till en tjockare olja, och på så sätt avhjälpa problemet.

Jag nöjde mig inte med det svaret, så en kamkedjesats med ny spännare inhandlades. (3000:-)

Jag valde att sälja bilen innan den hann bytas ut.

Jag informerade köparen om problemet, visade upp den inköpta kamkedjesatsen,och berättade att den behöver bytas. Lämnar med satsen vid köpet. Efter tre timmars körning börjar oljetryckslampan lysa. Jag vet inte om han stängde av motorn direkt? Nu är den iallafall havererad, och han vill häva köpet.

Vad är rätt i denna fråga?

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Det är svårt att svara på din fråga utan att veta de exakta omständigheterna, vad exakt är fel och vad ni kommit överens om. Till att börja med så är det Köplagen (KöpL) som reglerar vad som gäller mellan er eftersom det rör sig om ett köp (av ett lösöre) mellan två privatpersoner.

Köplagen är inte tvingande, vilket innebär att säljaren och köparen själva kan komma överens om andra bestämmelser än vad lagen säger. Med det sagt handlar det därför mycket om vad ni själva har kommit överens om, vad som har sagts och lovats mm. Det är i första hand avtalet mellan er som gäller (3 § KöpL). Om du har varit ärlig med bilens skick, och på vilka villkor köparen köper bilen, så kan man säga lite att köparen "får stå sitt kast" och du har inte gjort något fel. Har bilen blivit köpt med vetskapen om att den har ett fel så är detta en del av villkoren för avtalet mellan er, och alltså inte en juridisk grund för hävning.

Detta gäller så länge det är ett fel som köparen borde kunna räkna med vid en undersökning av bilen och att du som säljare inte har handlat mot "tro och heder", dvs. handlat på ett svikligt sätt.

Om det föreligger ett fel som köparen inte kunnat förutse, och det inte är ett fel som beror på köparen själv, så är det i första hand avhjälpande eller prisnedsättning som finns som alternativ. Först om dessa alternativ inte går kan köparen under vissa omständigheter häva köpet.

Jag utvecklar svaret härunder.

När är det fel på försäljningsföremålet?

Varan (bilen i det här fallet) kan anses som felaktig om den inte motsvarar vad säljaren har sagt och är i mycket sämre skick än vad köparen med fog kunnat förutsätta, till exempel utifrån vad bilen kostat om du har låtit bli att berätta om ett mer allvarligt fel som du har känt till. Även om bilen skulle vara såld i "befintligt skick" kan den under vissa omständigheter ändå anses felaktig. (17-19 § KöpL).

Har du dock tydligt berättat för köparen om bilens skick så är det ju en del av avtalet och utgör ett villkor som bilen har blivit köpt på, så länge inga kända fel undanhållits köparen och bilens skick inte avviker från vad ni avtalat och från vad köparen har kunnat förutsätta är det inte att beteckna som "fel" i Köplagens mening. Om köparen t.ex. köper en bil som man sedan innan kan anta har ett visst fel som måste åtgärdas så är detta naturligtvis något som man då har att räkna med, och den risken får då reflekteras i att köparen t.ex. får bilen till billigare pris än annars.

Köparens undersökningsplikt

Enligt 20 § KöpL har köparen en undersökningsplikt och kan inte åberopa fel som man måste anta att köparen känt till (eller borde ha känt till). Om köparen före köpet undersökt varan, eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får köparen inte åberopa fel som han eller hon borde ha märkt vid en undersökning.

Paragrafen ger uttryck för att köparen inte ska kunna göra felpåföljder gällande för sådana fel som köparen visste om när denne köpte varan. Dessa omständigheter har ju utgjort en del av köparens beslutsunderlag. Särskilt bilar är en "vara" som ofta kräver underhåll, och där krävs att man gör i vart fall en lättare besiktning av bilen.

När övergår risken till köparen och vad innebär det?

Risken för varan övergår på köparen när varan avlämnats enligt vad ni kommit överens om. Normalt brukar avlämning vara samtidigt som när köparen hämtar den, men det kan se olika ut.

Om varan har överlämnats till köparen innebär det att risken för varan också övergår på köparen. Om köparen bär risken för varan är han eller hon skyldig att betala för varan även om den har förstörts, om det beror på en händelse som inte beror på säljaren. (Se 12-13 § KöpL).

Vad händer om det är fel på varan?

Är varan felaktig, och felet inte beror på köparen själv eller något som köparen har gjort (dvs. indirekt beror felet på säljaren eller något "dolt" fel som funnits sedan innan köpet gjordes) har köparen i första hand rätt till att kräva att säljaren avhjälper felet utan kostnad för köparen (34 § KöpL).

Om avhjälpande inte kan komma ifråga är det i andra hand prisavdrag eller hävning av köpet som finns som alternativ. Köparen kan i sådana fall kräva prisavdrag som motsvarar felet. I sista hand får köparen kräva hävning av avtalet, om avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för köparen och säljaren borde ha insett detta. (38-39 § KöpL).

Har kan du fler frågor eller vill du boka möte med en verksam jurist hos oss kan du mejla oss igen eller ringa till oss på vår telefon 08 533 300 04 på vardagar mellan 10-16.

Allt väl,

Robin UddénRådgivare