Bildbevis och kontrollavgift

Hej Vill fråga om parkeringsvakter fotar bilarna som de ger böter? Och hur jag kan veta om de tagit bild på min bil innan bötern. Kan man se det på boten? (om de har ritat o kryssat i någon ruta?) tacksam för svar

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

Det händer att privata parkeringsbolag har som arbetsordning att ta fotografier på bilar man bötfäller. Dessa fotografier tas dock för internt bruk, och man har ingen skyldighet att visa fotografierna för andra. Däremot kan man använda bilderna som bevis vid eventuell rättegång.

Med vänlig hälsning,

Farhad NiroumandRådgivare