FrågaKÖPRÄTTKöplagen30/07/2014

Bil såld i befintligt skick, vilka rättigheter har köparen

Hej Köpte en bil i dag begagnad av en privatperson. När jag körde hem började motorlampan att lysa. Ringde ägaren men han säger att den inte lyst innan. Vad gör jag? Vilken rätt har jag? Kan jag häva köpet? Kvittot är skrivet säljes i befintligt skick

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Det är viktigt att du reklamerar direkt, det vill säga meddelar säljaren om felet, 32 § Köplagen. Detta bör göras skriftligen.

I 17 § Köplagen står det att varan ska stämma överens med vad som följer av avtalet. https://lagen.nu/1990:931

Det betyder att varan ska överensstämma med vad som har avtalats och i detta fall har bilen sålts i befintligt skick. Säljaren kan därmed friskriva sig och begränsar säljarens ansvar för eventuella fel. Det betyder att din undersökningsplikt som köpare av en vara som säljs i "befintligt skick" är större, om undersökningsplikten se 20 § Köplagen.

I 19 § Köplagen kan man läsa att även om varan har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om

1. varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet. (Vilka uppgifter lämnade säljaren vid köpet? Garanterade säljaren att bilen var felfri?)

2. säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet, eller

3. varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.

Under dessa förutsättningar kan således ett fel göras gällande mot en säljare som säljer en vara i befintligt skick.

Är varan felaktig och beror det inte på köparen eller något förhållande på hans sida,får köparen kräva prisavdrag beräknat enligt 38 § eller häva köpet enligt 39 §.

Om säljaren inte går med på att häva köpet eller göra prisavdrag, är det upp till en domstol att bedöma huruvida du har rätt att häva köpet, domstolen kommer att göra en helhetsbedömning.

Ellinor SvenssonRådgivare