Bil i samboförhållande

Hej!

Jag är sambo sedan 3 år tillbaka. Vi har köpt en bostadsrätt tillsammans med 50/50 fördelning av lånen.

Vi har ett servicekonto som vi använder till kostnader av mat, bensin, försäkringar mm

Min sambo tjänar betydligt mera än mig så han betalar 60 % och jag 40% vilket känns okej.

När vi träffades hade han en bil. Han införskaffade den när han var sambo med en annan kvinna. Han köpte bilen själv men hon fick ju del av den såklart.

Innan jag träffade min nuvarande sambo var jag sambo också och vi hade gemensamma bilar, alltså hade vi betalat hälften var på dessa.

Min nuvarande sambo har haft bilen i 10 år, 3 år av dem har jag varit med. Jag är med och betalar bensin, service, försäkringar, däck mm

Nu hävdar min sambo att jag ska vara med och betala värdeminskningen på bilen han skaffade med sin förra sambo för 10 år sedan.

Vad gäller egentligen?

Ska jag betala värdeminskningen sedan 10 år tillbaka?

tacksam för svar.

Vänliga hälsningar Ulrika

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Inledningsvis bör påpekas att bilar inte är så kallad samboegendom. Vad som är samboegendom framgår av 3 § sambolagen, som anger att samboegendom är bostad och bohag (lösöre i hemmet) införskaffade för gemensamt bruk. Eftersom bil varken är bostad eller bohag kan den alltså aldrig vara samboegendom. Även om den hade varit det så införskaffades den bil du pratar om inte för gemensamt bruk, så det hade fallit även på detta krav.

Detta innebär att om ni skulle separera så ingår inte bilen i bodelning eftersom endast samboegendom ingår och du hade inte kunnat få bilen på denna väg.

Nu till huvudfrågan; är du skyldig att betala värdeminskningen? En knäckfråga som måste besvaras här är om du och din sambo på vanlig avtalsrättslig grund kan anses ha blivit samägare till bilen. Det verkar inte som att ni uttryckligen ingått något avtal om detta. Det gemensamma kontot torde inte räcka för att ni ska anses ingått avtal om samäganderätt, bara för att ni delar på bensinutgifter delar ni inte på ägandet av bilen. Möjligen hade man kunnat argumentera för att ni ingått avtal om samäganderätt genom att du är med och betalar för allting (avtal genom konkludent handlande), men min personliga åsikt är att detta troligen inte räcker för att ni ska anses ha kommit överens om att ni äger bilen gemensamt. Skulle någon fråga din sambo vem som äger bilen hade han nog svarat att den är helt och hållet hans, särskilt med tanke på att han hade den sju år innan ni träffades. Möjligheten att argumentera för motsatsen finns dock.

Enligt min uppfattning verkar det alltså som att det endast är din sambo som är ägare av bilen vilket innebär att det är han som ska stå för eventuella utgifter eller andra angelägenheter angående bilen. Han kan inte tvinga någon som inte är ägare att bidra, oavsett om ni är sambor eller inte. Det är dock oklart vad han menar med "betala värdeminskningen" då värdeminskning typiskt sett inte är något man betalar i utgifter utan snarare "betalar" genom att priset när man väl säljer den är lägre än det pris man en gång i tiden köpte den för. Hur som helst, du bör protestera och hävda att bilen är varken samboegendom och inte heller ägd av er gemensamt och därför är du inte skyldig att betala.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Wilhelm StenvallRådgivare