FrågaAVTALSRÄTTFormkrav28/03/2015

Bevittning av avtal

Hej!

Jag undrar vad det är för regler som gäller när man bevittnar. Min fråga gäller att bevittna köpeavtal. Vilka uppgifter måste finnas med för att avtalet vara godkänt?

Mvh

Marjo

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det finns inget krav på att ett köpeavtal ska bevittnas för att vara giltigt. Från denna huvudregel finns det dock några få undantag. Enligt 10 kap. ärvdabalken måste ett testamente vara bevittnat av två personer för att vara giltigt. Vidare krävs att ett avtal om köp av fast egendom är bevittnat för att inte lagfartsansökan ska förklaras vilande. Detta i enlighet med 20 kap. 7 § jordabalken.

Med vänlig hälsning,

Jakob BorinRådgivare