Bevittnande av testamente

Hej

Får ens barnbarns sambos mamma bevittna ett testamente?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

I 10 kap. 4§ ärvdabalken (ÄB) återfinns reglerna om vittnen vid testamente. Av första stycket föreskrivs att vittnet inte får:

(1) vara under 15 år.

(2) till följd psykisk störning sakna insikt om testamentets betydelse.

(3) vara make eller sambo med testator.

(4) vara syskon med testator

(5) inte stå i rätt upp- eller nedstigande släktskap eller svågerlag till testatorn.

Av andra stycket följer att vittnet inte får:

(1) bevittna ett testamente till honom eller henne själv.

(2) bevittna ett testamente till dennes maka eller sambo.

(3) bevittna ett testamente till någon i sådant släktskap eller svågerlag till honom eller henne som avses återges ovan.

(4) Även de som är förmyndare, god man och förvaltare för någon får inte bevittna vid ett testamente som förordnas för dem, samt de som sitter i styrelse för bolag och andra liknande organisationer får inte vara vittnen i ett förordnande till den juridiska personen som de företräder.

Eftersom ett barnbarns sambos mamma inte faller in under någon av kategorierna ovan (under förutsättning att testamentet inte ska förordnas till denne) så föreligger det således inga hinder för att denne bevittnar testamentet. Detta är således givetvis även under förutsättning att det är du såsom far/morförälder till barnbarnet som avser testamentera.

Vänligen,

Christopher EscalanteRådgivare