Bevittna testamente

Hej,

min fru och jag tänker upprätta ett inbördes testamente. Vi har två söner och vill att de skall ärva oss först sedan vi båda avlidit. Nu undrar jag om det är ok att min syster och hennes man bevittnar testamentet?

Hälsningar

Roland Nord

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Regler kring testamenten och arv finns i Ärvdabalken(ÄB)den finner du https://lagen.nu/1958:637.

Om sönerna är era gemensamma barn så ärver alltid den efterlevande maken eller makan all egendom från den avlidne, med fri förfoganderätt. Fritt förfogande innebär att personen får disponera egendomen men inte testamentera bort den(ÄB 3:1).

Bröstarvingarna(era söner)har alltid rätt till sin laglott vilket utgör hälften av arvet efter er som föräldrar. Denna del kan inte testamenteras till någon annan(ÄB 2:1 och 7:1).

Om ni upprättar ett testamente så kan din syster inte vara vittne men däremot din svåger(ÄB 10:4).

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Cornelia GöranssonRådgivare