Bevisning vid stöld

Hej! för ett par dagar sedan blev jag polisanmäld för stöld av sprit från ett hotel/deras bar. För bara en vecka sedan fick jag även körkort som jag då har prövotid på. Om jag blir dömd för stöld hur påverkar det mitt körkort? Och hamnar jag då också i belastningsgeristret? Vilka bevis måste väktaren ha för att kunna göra en anmälan? krävs det inte några bevis för att jag ska bli dömd? vore tacksam för snabbt svar eftersom jag INTE stulit något och inte har alls fått reda på vad som sagts till polisen av väktaren förutom att polisen någon gång kommer att kontakta mig för att vi ska kunna gå vidare. Det är att inte veta som känns oerhört jobbigt. skulle även vilja veta när polisen kommer att kontakta mig? Vänliga Hälsningar Mikael

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Jag ska försöka besvara dina frågor i den ordning du ställt dem.

- Om du blir dömd för stöld så ska inte ditt körkort dras in. Det är dock inte endast trafikbrott som kan innebära att körkortet dras in, utan även andra brott t.ex. narkotikabrott. Men då ska det anses att personen anses olämpliga som bilförare, och jag har svårt att se att en stöld skulle få dig att anses som en olämplig bilförare.

- Om du blir dömd för stöld innebär detta att du kommer att bli bokförd i polisens belastningsregister.

- En person har alltid rätt att göra en anmälan. När en anmälan kommer polisen tillhanda börjar polisen kartlägga vad som har hänt och samlar in uppgifter om brottet, detta kallas även för förundersökning. Det krävs i princip endast att det finns anledning att anta att att brott som hör under allmänt åtal har förövats för att inleda en förundersökning - alltså inte så höga krav. När förundersökningen är klar beslutar åklagaren om det finns tillräcklig bevisning för att den som misstänks för brottet ska kunna åtalas. Så fort en person kan antas vara "skäligen misstänkt" för ett brott måste denna person  informeras om sin rätt till försvarare och om förutsättningarna föreligger skall en offentlig försvarare förordnas.

Det är svårt med endast den informationen som du har gett hur långt polisen har kommit i sin utredning. Det handlar även mycket om prioritering och vilken tid det tar att inhämta uppgifter från t.ex. övriga vittnen, väktaren, övervakningskameror m.m.

Det går ju alltid att kontakta polisen och höra sig för, men jag vet som sagt inte hur mycket information du har fått av polisen redan, och hur långt de har kommit med förundersökningen. Skulle det finnas tillräckligt med bevis för att du har begått stölden kan åklagaren väcka åtal. För att du ska bli dömd för brottet måste det stå "utom allt rimligt tvivel" att du har begått stölden, så det är ett väldigt högt ställt beviskrav.

Lawline RådgivareRådgivare