Bevisning av om ett brev kommit adressaten till handa

Upp till vem är det att bevisa att ett brev har kommit adressaten till del när brevet adresserats till av avsändaren gammal adress dock med gällande eftersändning. Vi hävdar att vi ej mottagit brevet.

Lawline svarar

Hej,

För att kunna besvara din fråga om vem som har bevisbördan för att brevet kommit till den avsedda adressen är det nödvändigt att veta vad er tvist handlar om. Detta då det i olika lagar finns olika regler som fördelar bevisbördan på olika parter.

Ett exempel är om tvisten rör huruvida ett preskriptionsavbrott för en fordran (betalningsanspråk) skett genom att gäldenären mottagit ett kravbrev från borgenären. Enligt 5 § 2 preskriptionslagen (1981:130) avbryts preskription genom att gäldenären får ett skriftligt krav eller en skriftlig erinran om fordringen från borgenären. Av bestämmelsen följer att borgenären står risken för att ett brev med ett krav eller en erinran inte når gäldenären och preskriptionen därmed inte avbryts.

Om det däremot inte finns någon lag som reglerar bevisbördan i ert fall, kommer bevisbördan sannolikt placeras på den som enklast och billigast kan säkerställa bevisning om att brevet kommit, alternativt inte kommit adressaten till handa. Utifrån detta perspektiv är det enklare för er motpart att visa att de skickat brevet till rätt adress och att ni således bör ha mottagit det, än att ni ska bevisa att ni inte har mottagit något brev.

Återkom gärna om du har fler frågor!

Med vänlig hälsning,

Olle AnderssonRådgivare