FrågaAVTALSRÄTTGåva05/10/2016

Bevisning av en gåva

Hur ska jag visa ursprung för banken till en penninggåva i kontanter som jag satt in i automat?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Din fråga är helt och hållet en bevisfråga. Det enda som krävs är att du på något sätt kan visa var pengarna kommer ifrån. Jag vet inte riktigt hur högt beviskravet är och hur pass sannolikt banken vill att du visar att du fått pengarna i en gåva utan det är upp till banken. Du kan efter bästa förmåga försöka hitta vägar och ledning till att du har fått pengarna i gåva. Detta genom att kanske ta kontakt med gåvogivaren och be den personen skriva ett slags intyg på att du fått summan i en gåva.

Det finns ingenting som rättsligt berättar hur en bevisning ska se ut. Det är den som har bevisbördan (du i detta fall) som har bevisningen i sitt intresse och som får försöka hitta sätt att bevisa situationen på.

Hoppas du har fått svar på din fråga! Vill du ha mer hjälp kan du alltid ställa en ny fråga eller vända dig till våra Express-tjänster.

Mvh,

Cornelia NajafiRådgivare