Beviskrav i tvistemål

Vilken typ av bevisning krävs för att påvisa att grannens dagvatten numera rinner in på vårt tomt och har gjort att den är vattensjuk? Vi avser att lämna in en stämningsansökan.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I tvistemål så ligger bevisbördan normalt sett på den som påstår något. Alltså om ni påstår att grannens dagvatten har gjort er tomt vattensjuk är det ni som ska bevisa det. För att det ska anses bevisat måste omständigheten vara styrkt. Att en omständighet är styrkt innebär ett lägre beviskrav än i brottmål där det ska vara ställt utom rimligt tvivel. För att något ska anses ställt utom rimligt tvivel ska det nästintill vara 100 procent bevisat (ca 98%).

Gällande tvistemål är beviskravet läge ställt. För att ett påstående skall anses styrkt i ett tvistemål brukar det anses att det skall vara mer än "antagligt" eller "sannolikt", men det behöver däremot inte ha uppnått nivån för "uppenbart". Många jurister undviker att närmare precisera begreppen, men man brukar anse att "antagligt" är 50 % och "sannolikt" strax över 50 %. "Uppenbart" får, likt straffrättens "utom rimligt tvivel", anses motsvara närmre 100 % och det normala beviskravet "styrkt" ligger då på cirka 75 %. Det ska dock noteras att detta endast är ungefärligt och inte helt fasta siffror.

I ditt fall måste ni alltså lyckas samla in så pass mycket bevisning att ni kan visa att det är styrkt att grannens dagvatten har gjort er tomt vattensjuk. Exempel på bevisning skulle t.ex kunna vara ett sakkunnigutlåtande, prover från marken, bilder och liknande.

Mitt råd till er är att ta kontakt med en jurist som är kunnig på området så kan denne hjälpa er med processen och bevisning.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Lisa NaudotRådgivare