Beviskrav för skadegörelse

Jag är en 16-årig tjej som har blivit anmäls för misshandel och skadegörelse av min före detta kille vilket inte är sant. Vad kan jag göra för att bevisa motsatsen? Hans mamma kommer att vittna att jag tydligen skulle sparkat sönder en toalettdörr vilket hans kriminella bror gjorde för ett år sedan och att jag skulle ha rivit honom på armen. Detta har förstört hela min värld och sociala myndigheter har blivit inkopplade och jag vet inte hur jag ska kunna bli rentvådd det känns som jag redan har blivit dömd fastän jag inte varit på förhör än jag har aldrig gjort någon illa så tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej,

Om en åklagare skulle välja att inleda förundersökning och därefter väcka åtal mot dig med anledning av den gjorda anmälan om misshandel och skadegörelse, kommer åklagaren vara skyldig att bevisa att du begått brotten. Detta innebär att du förutsätts vara oskyldig tills det att åklagaren övertygat domstolen om att du är skyldig bortom rimligt tvivel. Det är alltså åklagaren som har bevisbördan för att du begått brotten åtalet avser och du behöver inte bevisa din oskuld.

Steget från en polisanmälan till en fällande dom är alltså mycket långt. Den som felaktigt fått en anmälan upprättad mot sig har således inte något att oroa sig för eftersom det krävs stark bevisning för en fällande dom. Ett tips är således att så utförligt som möjligt i eventuella förhör berätta vad som har hänt, varpå händelsen säkert kommer klargöras och processen upphöra (om överhuvudtaget förundersökning inleds - se 23 kapitlet 1§ Rättegångsbalken).

Rättegångsbalken hittar du https://lagen.nu/1942:740.

Hör gärna av dig om du har fler frågor!

Med vänlig hälsning,

Olle AnderssonRådgivare