Bevisfrågor kring sambos övertagande av hyresrätt.

Jag har en 1.hands hyresrätt. Min sambo flyttade in hos mig för två år sen. Har dock bara varit skriven på adressen i 6 mnd. Vi ska nu flytta ifrån varan och jag vill att hon ska få överta min lägenhet. Hyresbolaget vill att vi bevisar att vi har varit tillsammans och inte bara var kompisar. Hur ska jag bevisa det? Annat än att hon är skriven på adressen?

Lawline svarar

Hej! Roligt att du vänder dig till Lawline med frågor!

Din fråga uppfattar jag vara baserad på hur du för ditt hyresbolag kan bevisa att ni varit mer än bara vänner. Med andra ord vill du bevisa att ni varit sambos.
Enligt 1 § sambolagen (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20030376.HTM) avses med sambor "två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll."

Viktigt att notera är att lagen gör ingen skillnad på om paret är homo- eller heterosexuellt.

Enligt lagens förarbete (prop. 2002/03:80 s 44) anses en gemensam folkbokföringsadress tala för att partnerna har en gemensam bostad. Om då den ena partnern hävdar att det inte föreligger ett samboförhållande, ska den partnern visa omständigheter som stöttar det påståendet. Sagda förarbetsuttalande gäller visserligen partnerna emellan, men samma tanke kan enligt mig appliceras i ert fall. Om hyresvärden påstår att samboförhållande inte förelegat, när ni båda intygar ett sådant, bör hyresvärden då visa på omständigheter som stödjer dennes påstående. Detta är också i linje med hur yrkanden inom civilrätten i normalfallet bevisas. Emellertid bör det ändå med tanke på hyresförhållanden i stort och det faktum att ni inte är ett heterosexuellt par, vara enklare för er att bevisa att ni levt i samboförhållande än för hyresvärden att bevisa att ni inte levt i ett sådant.

Detta gör att ni i regel bör bevisa att ni har varit i ett samboförhållande.

Här kommer mina förslag på vad hyresvärden bör acceptera som bevisning; gemensamma semesterbilder, intyg från vänner/familj, gemensam säng osv. Andra okonventionella metoder kan exempelvis vara "förhållandestatus" på facebook.

Hoppas mitt svar var till någon hjälp!

Lawline RådgivareRådgivare