Bevisfrågan gällande rättmätig ägare till egendom

Hej! Jag har tidigare varit anställd på ett företag där jag nyligen slutat pga att chefen inte behandlade mig bra. Jag fick efter ca: 1år (var anställd 2,5år) en produkt. Nu kräver min fd. chef tillbaka denna produkt. Varken jag eller min tidigare chef har något ägandebevis för denna produkt. Kan jag få rättsliga konsekvenser om jag bestämmer mig för att behålla denna produkt? Värdet på denna är ca: 4000kr och var/är en begagnad produkt.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Tack för din fråga!

I ditt fall kommer det hela att handla om bevisfrågan, vem som kan bevisas vara den rättmätige ägaren. Om det, som du beskriver, inte finns något som tyder på att den tillhör någon utav er är det rimligt att anta att den rättmätige ägaren är den som har produkten i sin besittning - tills motsatsen bevisats.

Skulle det således kunna bevisas att du inte innehar ett lovligt ägande av denna produkt, trots din besittning, kan du göra dig skyldig till en form av tillgreppsbrott beroende på omständigheterna, som regleras i 8 kap. brottsbalken.

Vänligen,

Martin PerssonRådgivare