FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt15/09/2014

Bevisförvanskning vid skiljedom

Hej! Jag undrar om man vid en skiljedom kan radera en bandupptagning då denna är det enda som skulle kunna finnas dokumenterat och detta innan skiljedomen är avkunnad. Kan man byta advokat helt plötsligt vid slutpläderingen? Bör man inte stå omnämnd i domslutet när man har vittnat och bör det inte stå omnämnt vad man har bevittnat? Finns det krav på att man ska vara advokat vid en skiljedom? Finns det krav på att advokatarvodet ska vara specifierat? Tacksam för svar Vänligen Mona

Lawline svarar

Hej och tack för alla dina intressanta frågor!

Det finns regler i Brottsbalken (BrB) om bevisförvanskning, se BrB 14 kap 4 § och 15 kap 8 §. Dessa avser dock främst brottmål, reglerna kring att förstöra ett bevis i tvistemål har ansetts inte kunna vara straffbart. Det är svårt att finna någon riktig riktlinje kring detta men om det skulle vara aktuellt med någon regel är det främst BrB 14 kap 4 § som blir aktuell. Där framgår det att den som utan att vid tillfället ha rätt till det förstör, gör obrukbar eller döljer en urkund döms för hindrande av urkunds bevisfunktion. Det måste alltså avse något som man själv inte hade rätt till. Detta innebär att om banduppspelningen tillhör dig har du all rätt att radera den.

Jag vill också tillägga att beroende omständigheterna kan det vara bra att tänka efter innan man förstör ett bevis; finns det några fördelar för dig med beviset i fråga? Kan det senare komma fram att beviset är förvanskat? I så fall, kan det påverka din trovärdighet?

Som part i en rättegång finns det inget krav på att ha ett ombud. Du måste alltså inte ha en advokat (eller något annat ombud). Detta framgår av Rättegångsbalken (RB) 12 kap 1 §.

När det gäller att byta försvarare beror det på om du har en offentlig eller privat försvarare. Att byta en offentlig försvarare kräver giltiga skäl. Det ställs ganska höga krav på sådana skäl, exempelvis att försvararen inte har utfört uppdraget med ordentlig omsorg. Om man vill byta en offentlig försvarare måste man lämna in en skriftlig framställning till rätten och ange varför man vill byta. Det är sedan upp till domstolen att avgöra om man får byta eller inte. Om du däremot har anlitat en egen advokat kan du byta, även vid slutpläderingen.

De som dömer i en skiljedom kallas för skiljemän. Det finns inget krav på att en skiljeman måste vara advokat, eller ens jurist, däremot ställs krav på att de är opartiska i målet.

Att betala sin advokats arvode är som att betala vilken räkning som helst. Det arvode som en advokat debiterar skall enligt ”Vägledande regler om god advokatsed” vara skäligt. När du betalar din advokat måste ju beloppet vara specifikt men självklart bör du innan tillsammans med din advokat diskutera kostnaden för att anlita din advokat.

I skiljedomen ska domskälen framgå och den måste vara undertecknad av skiljemännen. Vissa andra formkrav uppställs också men det finns inget krav på att man måste omnämna vittnet eller vad denne person har bevittnat.

Brottsbalken hittar du https://lagen.nu/1962:700.

Rättegångsbalken hittar du https://lagen.nu/1942:740.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare