Bevisbörda när hyresvärd håller inne deposition för skador

Hej!

Jag och min sambo har hyrt en bostadsrätt i andrahand i två år. Vi ska nu flytta ut och har nyttjat rätten till en månads uppsägningstid. Hyresvärden kräver nu att vi fixar ett märke som uppstått i tapeten i ett av rummen, detta märke har jag aldrig lagt märke till förut då det är under ett skrivbord, ca 6cm*4cm. Jag är säker på att vi inte orsakat det. De har även nyligen renoverat här och vi har under tiden inte bott här. Alla möbler har varit undanflyttade under tiden, inkl. bordet som stod för det stället på tapeten. Jag har från den tiden bilder på att hyresvärden lutat massor med kartonger med mer mot denna vägg under renoveringen, dessa tog vi då vi var här och kollade hur det gick, man ser märket på dessa bilder men då mindre än vad det är nu. Så jag tror att det råkat ske i samband med renoveringen och de nu försöker få oss att stå för det. Den här tapeten är minst 10 år gammal, troligen 15+. Den är sliten och har skruvhål sedan innan på flertalet ställen och dessa hade den när vi flyttade in, det gjordes heller ingen besiktning innan vi flyttade in så inget besiktningsprotokoll finns. De argumenterar att de varit schyssta som låter oss flytta med en månads uppsägningstid t.ex., vilket som jag förstått det vi har all rätt till oavsett vad de säger om det. Vi har även betalat en deposition innan inflytt, är nu rädd att hyresvärden ska försöka behålla denna. Har de rätt att behålla depositionen/kräva att vi fixar detta? Med tanke på att de totalt saknar bevis.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hyresgästen ska under hyrestiden vårda lägenheten och är skyldig att ersätta all skada som uppkommer genom dennes vållande eller vårdslöshet (12 kap. 24 § jordabalken).

Beträffande de fall hyresvärden påstår att hyresgästen orsakat skada, har Högsta domstolen fastställt att hyresvärden har bevisbördan för att skadan uppkommit efter inflyttningen (NJA 1987 s. 668). Domstolen anförde att bevisbördan enklast uppfylls genom att ett besiktningsprotokoll upprättas vid inflyttning som både hyresvärd och hyresgäst godkänner. Det är således er hyresvärd som har bevisbördan för att skadorna uppkommit efter det att ni flyttade in i lägenheten. Kan denne inte bevisa att ni orsakat skadorna, ska ni få er deposition tillbaka.

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare