Bevisbörda i tvist mellan privata rättsubjekt

Hej Jag har sedan 10år arbetat i en förening som jag startade med att sitta i styrelse sköta hemsida och bedömningar. I våras slutade jag mitt arbete i styrelsen. Strax därefter meddelade styrelsen att man inte längre skulle ha någon hemsida. Och jag anmodades att lämna tillbaks all föreningens material som jag hade hemma hos mig. Nu anklagas jag för att undanhålla en dator, ett Officepaketet, en etikettmaskin samt de texter och bilder som funnits på hemsidan. Sidan finns inte längre och alla bilder och texter är skapade av mig. Jag har lämnat ifrån mig alla produkter som jag har som tillhör föreningen.

Jag betalade in 1000 kronor på föreningens bankgirokonto för en resa. Detta var innan beskyllningarna började. Kort därefter fick jag ett brev som berättade att jag inte fick följa med på denna resa. I stället för att återbetala dessa 1000 kronor till mig satte man in 470,89 kronor på mitt konto. Man sa att jag hade en skuld till föreningen som inte var betald. Har inte fått något kvitto på denna skuld eller någonsin sett någon faktura eller liknande om detta.

Igår fick jag ett brev från en jurist i Malmö, som föreningen anlitat, där jag uppmanades att lämna tillbaks ovanstående produkter samt alla filer och bilder som legat på den tidigare hemsidan. Om jag inte gör detta innan den 31 juli kommer rättsliga åtgärder att tas mot mig utan vidare kommunikation.

Nu har man berättat för alla medlemmar att jag stulit och förstört för föreningen. Jag funderar på att polisanmäla?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det låter mycket tråkigt, vad du råkat ut för. Naturligtvis bör du lämna tillbaka all egendom som du har som tillhör föreningen. Har du redan gjort det finns det ingenting mer du kan göra.

I civilrättsliga processer (dvs mellan två privata rättssubjekt) som en eventuell tvist mellan dig och föreningen skulle vara är det som huvudregel den som påstår någonting som har bevisbördan för detta. Med andra ord, om föreningen påstår att du innehar deras egendom utan att vilja lämna tillbaka den så är det föreningen som måste bevisa detta. Om du nu har lämnat tillbaka all deras egendom så har du alltså ingenting att vara orolig över - då kommer de ju inte kunna bevisa att du har kvar den.

Jag skulle råda dig att ta kontakt med föreningens jurist och försöka reda ut vad som har hänt. Antingen kan du ju kontakta hen själv, eller om du känner att du behöver mer konkret juridiskt stöd i frågan så har även Lawline en rådgivningstjänst där du kan samråda med specialiserade jurister, mot en mindre avgift. Vill du det så kan du boka tid på http://lawline.se/boka.

Elin BrännströmRådgivare