Bevisbörda för skador vid andrahandsuthyrning

Hej. Bodde i andrahand i en lgh under ett år och nu när vi lämnat säger förstahandshyresgästen att vi orsakat märken i golvet. Vad jag vet finns ingen utflyttningsbesiktning eftersom vi fick nycklarna i handen under tiden hon damsög/flyttstädade det sista. Är det inte förstahandsgästen som ansvarar för ex skador på lgh genom den deposition som är inbetald? Och om jag nu tvingas ersätta dessa har förstahandsgästen rätt att kräva mig på mer pengar än vad som är betalt i deposition?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Vid andrahandsuthyrningar fungerar förstahandshyresgästen som en hyresvärd för andrahandshyresgästerna i lagens mening (Jordabalk 12 kap, https://lagen.nu/1970:994#K12).

Enligt 12 kap 24 § ska hyresgästen under hyrestiden väl vårda lägenheten och är skyldig att ersätta all skada som uppkommer genom hans vållande eller genom vårdslöshet.

Högsta domstolen har i NJA 1987 s. 668 ansett att en hyresvärd som fordrar ersättning för skada på lägenheten har bevisbördan för att skadan uppkommit efter inflyttningen. Enligt domstolen kan detta enklast göras genom att ett besiktningsprotokoll upprättas vid inflyttning som både hyresvärd och hyresgäst godkänner. Det är således er hyresvärd som har bevisbördan för att skadorna uppkommit efter det att ni flyttade in i lägenheten.

Vänligen

Lovisa HedlundRådgivare