FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott24/08/2015

Bevisbörda

En person anklagar mig för att olovligen öppnat hennes/hans brev.

Hur kan dom bevisa det?

Dom hade sin c/o adress hos mig en period.

Tacksam för snabbt svar

Lawline svarar

Hej!

Den som bär bevisbördan är den part vilken anklagat motparten för att ha begått ett brott. Alltså är det den part som anklagat dig för att ha öppnat dennes brev som också har att bevisa det eventuellt begångna brottet.

Tillbaka till din fråga - om HUR motparten ska kunna bevisa det brott vilket de anklagat dig för. Det är svårt för mig att svara på, med anledning av den information som framkommer av frågan. Men värt att veta är brottet mer eller mindre ska vara helt bevisat. Alltså ska det fastställas att DU faktiskt har öppnat brevet för att en fällande ska bli aktuell. Det vill säga - så länge det inte finns någon sådan konkret bevisning om att DU öppnat brevet kommer en fällande dom inte att utgå.

Hoppas att du känner att din fråga är besvarad!

Vänligen,

Alfred BrandtRådgivare