Bevisbörda

En man i min närhet blev anklagad för misshandel på sitt ex. Hon anmälde honom efter att han gjort slut då det uppdagats att hon köpt saker i hans namn o struntat i att betala de och iom det fått betalningsanmärkningar.

Han ska inte ha slagit utan "tagit tag i henne i syfte att skada". Hon har två foton sommelier henne stöder detta och två kompisar som ska vittna om att hon pratat om misshandel under deras förhållande. En av dessa "kompisar" skickade sent i höstas sms till mannen i fråga o bad honom få kvinnan att sluta terrorisera henne.

Nu säger mannens advokat att mannen inte behöver några vittnen eller annat eftersom det är upp till åklagaren att bevisa hans skuld. Arbetar man verkligen på det viset?

Denna kvinna är en av de mest manipulativa människor jag har stött på. Hon gör ALLT för att ha makten i förhållanden och hon förstör människors liv på alla sätt hon kan. Jag har själv varit utsatt för hennes terror. Mannen det handlar om är min exman. När hon kom in i hans liv förlorade han kontakten med alla sina barn i rask takt, det är fyra st. Han har inte träffat de på flera år pga att hon "förbjudit" honom.

Jag har bevis för hur hon varit mot mig, barnen och jag har kontakt med hennes syster som också varit utsatt o hon har brutit helt med denna kvinna.

Inte första gången hon gör sådana här saker heller men hur kan hon komma undan? Ska verkligen inte exmannen få använda sig av bevis som visar hur hon gör mot andra? Vad kan han göra? Rättegången är nu på ons....

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline.

Det som advokaten har sagt till din exman stämmer. Det kallas att åklagaren har ”bevisbördan” och så är fallet i alla brottsmål. Det innebär att den tilltalade betraktas som oskyldig tills att motsatsen har bevisats. Om åklagaren kan styrka sitt yrkande så går sedan bevisbördan över på motparten som får motbevisa påståendena.

Hoppas att det gav svar på din fundering. Skriv gärna en ny fråga i vårat frågeformulär om det är något som fortfarande är oklart.

Lawline Rådgivare