FrågaKÖPRÄTTÖvrigt01/10/2015

Bevisa äganderätt av vinst

Om man vunnit en telefon t.ex., hur kan man då bevisa äganderätten på den? Jag tänker vid eventuell vidareförsäljning och hur då den nya ägaren bevisar sin äganderätt?

Inget orginalkvitto finns ju, men kan man använda något annat dokument?

Mvh Kajsa

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Äganderätt är faktiskt ett svårare begrepp att bena ut än man kan tro. För viss typ av egendom, t.ex. bilar och fastigheter, finns det register där man kan kontrollera vem som äger en sak men även om jag står registrerad där kan någon annan komma och hävda att de har s.k. bättre rätt till saken pga att den t.ex. stulits från dem.

När det gäller lösa saker såsom mobiltelefon finns inget register vilket gör det svårt att överhuvudtaget kontrollera vem som "äger" saken. Man antar (presumerar) att personen som har mobilen i sin besittning också är ägare till den. Om du vill ha något bevis på att du har fått mobilen på ett legitimt sätt kan jag tänkte mig att ett vinstkvitto eller liknande borde kunna skrivas ut och då kan användas istället för ett originalkvitto.

Sen beror det självklart på varför du vill kunna visa på äganderätt. Gentemot vem tänker du att den nya ägaren vill kunna bevisa sin äganderätt? Om du förklarar situationen lite noggrannare i en kommentar kan jag försöka hjälpa dig vidare med utgångspunkt i den specifika situationen.

Hoppas du är nöjd med ditt svar!

Vänliga hälsningar,

Thomas BorgenfalkRådgivare