Bevis på betalningsansvar

Hej!

Har ett avtal gällande ett lån som jag och min före detta tog tillsammans.

Då han hade betalningsanmärkningar så står jag som låntagare.

Men vi upprättade som sagt ett kontrakt med vittnen, där det framgår att vid separation ska han betala hälften av lånekostnaderna.

Vilket han inte gjort sedan vi separerade. Ansökte om ett betalningsföreläggande hos kronofogden och det har nu gått vidare till Nacka Tingsrätt.

Har tom den 23/7 på mig att inkomma med bevis, såsom mail, sms mm...

Vad ska jag göra, hur ska jag gå tillväga?

Har tyvärr ingen tillgång till rättshjälp pga att jag inte haft hemförsäkringen tillräckligt länge.. (2 år).

Har inga större besparingar.

Mvh

Linda

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Eftersom du ensam står som låntagare är det du som ansvarar för att lånet betalas gentemot långivarna. Långivarna kan alltså kräva dig på betalning och du kan inte frigöra dig från detta krav genom att hänvisa till din f d sambo.

Däremot har du och din f d sambo sinsemellan ingått ett avtal om att han ska betala hälften av kostnaderna för lånet. Detta avtal gäller mellan er, och du bör alltså kunna kräva honom på hälften av de pengar som du betalat till långivarna.

Att din ansökan hos Kronofogden gått vidare till Tingsrätten beror säkerligen på att din f d sambo inte accepterat det betalningsföreläggande som Kronofogden tillställt honom. I tingsrätten kommer du behöva bevisa att ni faktiskt kommit överens om att han ska betala hälften av kostnaderna och dessutom kommer du att behöva bevisa vilka kostnader du haft.

Du säger att ni upprättade ett kontrakt som bevittnades - detta verkar ju vara ett utmärkt bevis på ert avtal, så det tycker jag definitivt att du ska ge in som bevis. Utöver detta bör du ge in bevis på vilka kostnader du haft - dvs bevis på vad du har betalat till långivarna. Sedan skulle jag även råda dig att ge in bevis på att du kontaktat din f d sambo och bett honom betala - om du nu gjort det vill säga.

Om du är osäker på det rent praktiska i hur och vart du ska skicka bevisen kan du höra av dig till tingsrätten så hjälper de dig med det.

Elin BrännströmRådgivare