Bevis i domstol gällande fordringars riktighet

Jag har en kund som inte betalat hela sin skuld. Totalskulden uppstod omkring 2012.

Han har hela tiden sagt att han ska betala och har gjort en form av delbetalning 2015.

Jag har skriftligt från honom att han avser betala.

När han avbröt sin "delbetalning" gavs han ett sista datum för betalning innan det skulle överlämnas till kronofogden.

Det hamnade hos kf och där bestrider han kravet. Nu är det tingsrätten som står på tur och jag undrar vilka oddsen är att man som fodringsägare, i detta fall, vinner.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om jag förstår dig rätt tvistar ni om fordringens giltighet. Det är svårt att bedöma hur goda chanser du har att vinna vid tingsrätten, det beror helt på vilken bevisning som ni båda kan lägga fram. Du ska kunna styrka att fordringen grundar sig på ett avtal mellan dig och din motpart. Om din motpart skriftligen har erkänt skulden genom att skriva till dig att han avser att betala, anser jag att detta är något som talar starkt till din fördel. Något annat som talar till din fördel är att han i princip har erkänt skulden varje gång du har påmint honom och verkar inte ha haft några invändningar gällande fordringens giltighet tidigare. Att han har delbetalat är också ett sätt att erkänna fordringens riktighet.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Tveka inte på att höra av dig om du har fler frågor!

Carl Trolle OlsonRådgivare