Bevis att en bil tillhör tredje man vid utmätning

Äger en bil som jag ska ge till min son när han fyller 18 om ngr månader. Bilen står parkerad hemma hos mitt ex. Han har tyvärr skulder hos kronofogden och nu har dom ( fogden ) "tagit" bilen för att dom tror att exet äger den just för att den står parkerad hos honom.

HUR bevisar jag för tingsrätten att bilen är min? Registrerings beviset dög ej. Finns ej ngt köpekvitto eller avtal kvar från när jag köpte bilen) ( eller det finns men jag har ej hittat det ännu . Dom vill ha skriftliga bevis.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till oss på Lawline med din fråga.

Precis som du nämner krävs någon form av bevis för att visa på att det är du och inte exet som äger bilen. Det bästa är helt klart om du kan hitta ett köpkvitto eller avtal, men om det inte är möjligt skulle jag rekommendera att du försöker få fram något annat bevis som kan visa på att du är ägare. Sådana bevis skulle exempelvis kunna vara utskrifter/bilder på mejlkonversationer med säljaren där det framgår att du har köpt bilen eller kontoutdrag från banken som visar på överföring motsvarande värdet på bilen. Kan du även visa på att det är du som har betalt försäkring på bilen, skatt och kanske andra kostnader så är detta omständigheter som styrker din framställning.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, några ytterligare tips på bevis och att du får tillbaka din bil.

Med vänliga hälsningar

Johan HåkanssonRådgivare