Bevakning av arv

Min far dog för ett antal år sedan hans fru satt kvar i orubbat bo, nu har hon gått bort men jag har ingen kontakt med hennes familj. I boet finns/fanns resterande av min fars föräldrahem, en del låsta tillgångar m,m Hur får jag reda på om det finns någonting kvar? Hur går jag tillväga för att bevaka mina intresse?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Lagen som reglerar detta heter Ärvdabalken(ÄB)och den hittar du https://lagen.nu/1958:637.

Av vad som framgår i din fråga så utgår jag från att du är ett särkullbarn och att du avstod från din rätt till arv, till förmån för din pappas fru, vid hans död(ÄB 3:9). Du har därmed rätt till efterarv vid hennes död(ÄB 3:2).

Det är bouppteckningsmannen som har till uppgift att se till att alla uppgifter i bouppteckningen stämmer och är fullständiga. Är det känt att särkullbarnet lever ska detta finnas med i bouppteckningen och du ska även kallas till bouppteckningen(ÄB 20:2,3). I bouppteckningen utreds även de tillgångar och skulder som fanns vid dödsfallet(ÄB 20:4).

Det bästa är att du tar kontakt med boutredningsmannen direkt innan bouppteckningen och arvskiftet slutförts! Rätten till arv kan preskriberas enligt bestämmelserna i 16 kap. ÄB men först efter 10 år från dödsfallet.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Mvh

Cornelia GöranssonRådgivare