Betydelsen av särkullbarnets arvsrätt

Arvsfråga, Min pappa hade ett barn utom äktenskapet som föddes 1958, min pappa och mamma gifte sig 1960 och jag föddes samma år, min syster föddes 1966, pappa dog 1967 och då ska arvet efter honom delats så barnet utom äktenskapet fick sin del. Nu är vår mamma gammal och vi har diskuterat ifall pappas barn utom äktenskapet född 1958 på något sätt kommer att få dela på arvet efter vår mamma. Det finns inget kvar av det bo som våra föräldrar en gång skaffade sig gemensamt då det gått så många år sedan pappa dog. Ska hon i så fall skriva ett testamente eller vad gäller? Vi har aldrig haft någon kontakt med barnet fött 1958 och vet inte vem det är. Tack på förhand för svar

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga!

När en person avlider ska arvet fördelas till arvingarna. Om personen, vid tidpunkten för dödsfallet var gift, kommer arvet att tillfalla den efterlevande maken. Om makarna hade gemensamma barn kommer dessa att ärva först när båda föräldrarna har avlidit. Annorlunda förhåller det sig dock med särkullbarn. Dessa barn har alltid rätt att få ut sin del av arvet direkt. Särkullbarn kan välja att avstå sin del av arvet till förmån för den efterlevande maken. Barnet kommer i en sådan situation att ärva först när båda makarna har avlidit. Om särkullbarnet däremot väljer att ta del av sitt arv direkt har barnet ingen ytterligare rätt till arv.

Eftersom att arvet efter din pappa redan har fördelats och då hans barn utom äktenskapet valde att ta del av sitt arv direkt har detta barn ingen rätt att ärva efter din mamma. När din mamma avlider är det därför du och din syster som kommer att ärva allt.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare