FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/05/2016

Betydelsen av den kritiska tidpunkten vid bodelning

Hej,

Jag ansökte om så kallad "Ansökan om stämning angående äktenskapsskillnad" då vi inte var överens om att skilja oss. Vi har således en 6 månaders betänketid tills jag kan skicka in en så kallad fullföljd för att skilsmässan ska träda kraft. Jag läste någonstans att från och med det datum som stämningsansökan kommer in så räknas våra ekonomier som separat. Så till exempel om jag under dessa 6 månader vinner pengar eller ärver något eller liknande så räknas inte dessa pengar/egendom med i bodelningen. Stämmer detta? Alltså är det så att efter att man ansökt om skilsmässa så är våra ekonomier separata, trots att den faktiska skilsmässan inte äger rum förrän betänketiden är slut?

Tack

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En bodelning görs med utgångspunkt i egendomsförhållandena så som de såg ut vid den så kallade kritiska tidpunkten. Enligt 9 kap 2 § stycke 1 Äktenskapsbalken är den kritiska tidpunkten den dag som ansökan om äktenskapsskillnad inkom till tingsrätten. Det är alltså precis så som du säger, ni har haft separata ekonomier från och med den tidpunkt då du lämnade in ansökan om skilsmässa till tingsrätten. Det faktum att skilsmässan inte är fullföljd ännu spelar ingen roll. Detta innebär att om någon av er gör sig av med egendom under betänketiden så ingår denna egendom ändå i bodelningen. Det innebär även att om någon av er vinner/ärver pengar/egendom under betänketiden så ingår detta inte i bodelningen.

Hoppas att detta svarade på din fråga och vänd dig gärna till Lawline igen om du har ytterligare frågor

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare