Betydelse av bestridande av faktura

Jag bestred för ca 9 månader sedan ett webbhotel avtal, först till säljaren av webbhotelet sedan till inkassobyrån som bekräftade för mig att de returnerade samt avslutade ärendet för deras del, samt att ärendet därmed "numer" ligger hos säljaren. Detta var alltså ca 9 månader sedan.

Först den 24 november 2016 hör säljaren av sig och vill förhandla ned totalsumman på den faktura vi bestridit med hälften, ca 5.000:-. Jag menar att säljaren inte inom skälig tid kommenterat mitt bestridande både till säljaren och inkassobyrån, och att jag anser att säljaren därmed godkänt mitt bestridande. Är jag rätt på det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingen regel som säger att om säljaren i detta fall inte hör av sig inom "skälig tid" med anledning av ditt bestridande, dennes krav skulle preskriberas eller på motsvarande sätt bortfalla. Ett bestridande har bara den betydelsen att du visar för säljaren/inkassobolaget/kronofogden att du inte anser dig skyldig att betala. Säljaren har dock fortfarande en rätt att kräva dig på det som denne tycker sig ha rätt till (det betyder självklart inte att denne nödvändigtvis faktiskt har rätt till det som krävs). Det som säljaren har tagit upp med dig kan närmast liknas med något form av "förlikningsbud". Du kan trots detta förstås fortsätta att bestrida kravet om du inte tycker att du är skyldig säljaren något. Det enda som återstår för säljaren är i sådant fall att väcka talan om detta.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!
Vänligen

Jonas TärnrothRådgivare