Betänketid vid äktenskapsskillnad när man aldrig bott ihop samt fråga om uppehållstillstånd

Jag är gift med en man från maroco och har varit det i ca 3 år, vi står skrivna på samma adress men vi har inte bott ihop några längre perioder. Han har alltid haft "sin egna" övernattningslägenhet/kontor. Men vill nu skilja mig pga av min makes upprepad otrohet och hans utnyttjande och respektlöshet imot mig inte bara som hans fru utan som människa.

Så vad jag undrar är hur fungerar när man ansöker om äktenhetskapskillnad och det är intyget där 2 vittnen skrivit under att vi inte levt ihop senaste 2 åren? Begärs det ingen betänketid då?

Och vad händer med hans uppehållstillstånd och arbetstillstånd? Jag vill bli av med han, men om han förlorar det känns ju det väldigt olustigt för det är inte det jag är ute efter.

Tacksam för svar

Linda

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Vad gäller det första, är det ju självklart så att du kan få äktenskapsskillnad beviljad genast så länge ni i princip har bott isär i minst två år (5 kap. 4 § Äktenskapsbalken, https://lagen.nu/1987:230#A2). Ni har ju aldrig varaktigt bott ihop, så det är väl inget tvivel om den saken. När det gäller intyg, är det ju bara en bevisfråga. Visserligen har ni varit skrivna på samma adress, men om du och två andra "vittnar om" att ni aldrig har bott ihop kan det mycket väl vara ett starkare bevis än att ni är skrivna tillsammans, särskilt om du på något annat sätt också kan bevisa att han har haft andra ställen att sova på. Naturligtvis är det ännu bättre om du kan få honom att intyga att ni aldrig har bott ihop, men det kanske inte är aktuellt här. Avslutningsvis måste man verkligen också kunna säga att ni inte har bott ihop under de senaste två åren. Även kortare perioder kan ju räknas, men inte till exempel några dagar eller en något längre period så länge det hela tiden var klart att ni inte skulle bo ihop varaktigt.

När det gäller uppehållstillstånd, är det ingen fara så länge han har beviljats permanent uppehållstillstånd. Så länge man inte har haft ett skenäktenskap eller liknande bara för att få till uppehållstillståndet, får man stanna utan problem. Vad det framgår av din fråga har ni ändå varit gifta i tre år och varit ett "seriöst par". Det torde inte bli några problem med din makes uppehållstillstånd!

Om du undrar något mer angående det här, är det bara att återkomma! Lycka till!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare