Betänketid om barnen bor på fosterhem?

Hej! Jag undrar en sak! Om man har barn som är under 16 år och barnen bor på fosterhem, kan man ta bort betänketiden då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ja det stämmer! När det gäller ansökan om skilsmässa framgår av 5 kap 1 § äktenskapsbalken att äktenskapet ska föregås av betänketid om någon av makarna varaktigt bor tillsammans med barn under 16 år som står under makens vårdnad. Detta innebär således att äktenskapsskillnaden inte behöver föregås av någon betänketid ifall barnen inte varaktigt bor med någon av er.

Notera dock 5 kap 2 § som säger att betänketid ska löpa om endast den ena maken vill att äktenskapet ska upplösas.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare