Betänketid?

Är gift men min man vill skilja sig dock inte jag. Vi har hus tillsammans och ett barn på 1 1/2 år + är höggravid med vårt andra barn. Han säger att det går att få ut skilsmässa snabbt och att huset kan komma att säljas eller delad inom kort. Har läst att detta ej är möjligt då vi har barn under 16 år och då är det alltid 6 mån betänketid. Hur ser min juridiska situation ut. Har han rätt? Eller har jag 6 mån på mig kvar i huset efter att papperna är inlämnade?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Bestämmelserna om äktenskapsskillnad regleras i 5 kap Äktenskapsbalken (ÄktB, https://lagen.nu/1987:230). Om endast en av makarna vill skiljas måste skilsmässan föregås av en betänketid, se 5 kap 2 § ÄktB. Betänketiden är minst 6 månader och påbörjas då den ena makens yrkade om äktenskapsskillnad delges den andra maken, se 5 kap 3 § ÄktB. Du har med andra ord rätt i att en skilsmässa inte kan gå igenom förrän tidigast efter 6 månader.

Angående ert gemensamma hus kan din make som huvudregel inte sälja det utan ditt samtycke så länge som ni fortfarande är gifta, se 7 kap 5 § 1 punkten ÄktB.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Anna AlfredssonRådgivare