Betalt för restid till jobbet?

Hej, jag jobbar på en grävfirma, inom transportförbundet. Vi har en fast arbetsplats att utgå från varje dag. Vår arbetsdag börjar kl 7. Men ibland åker vi på jobb ca 5 mil bort och då räknar arbetsgivaren med att vi ska vara på den arbetsplatsen kl 7. Det betyder att vi får lägga ca1-1,5 timmar varje dag i restid mellan vår fasta arbetsplats och jobbområdet. Detta är tid som vi inte får betalt för. Kan det vara rätt eller blir vi lurade av arbetsgivaren?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har vänt dig till Lawline!

Restid är inte arbetstid

I Arbetstidslagen finns regler om arbetstid. Restid till arbetsplatsen räknas i princip inte som ordinarie arbetstid (5 § Arbetstidslagen). Detta innebär att ni enligt lag inte har rätt till ersättning för den tiden.

Kollektivavtal kan ge rätt till ersättning för restid

Ni kan dock ändå ha möjlighet till ersättning om det anges i ert kollektivavtal. Eftersom att du anger att grävfirman är inom Transportförbundet borde kollektivavtal finnas.

Rådgivning

Jag rekommenderar därför att du hör av dig till Transportförbundet och frågar om ni har rätt till ersättning för restiden.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Du är välkommen att ställa fler frågor!

Med vänliga hälsningar

Michelle Gaudin GonzálezRådgivare