Betalt efter försäljning på Blocket

Hej,

Jag har som privatperson sålt en produkt till en annan privatperson via blocket.se. Jag har skickat varan och motparten har mottagit den och jag har ej fått betalt. Det har nu gått ca 3 månader och motparten betalar inte trots att han säger att han ska, när jag ringer lägger han på. Beloppet är 499kr och skriftligt köp finns i mailkonversation.

Vad har jag för rättigheter när det kommer till att kräva mina pengar? Ställa ut faktura - inkasso/kronofogden?

Lawline svarar

Hej!

Om du vill ha betalt kan du ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogdemyndigheten. Du fyller då i blanketten som du kan hitta på deras hemsida (www.kronofogden.se), med fördel kan du bifoga mailkonversationen som stöd för fordran. Kronofogden kontaktar sedan köparen och denne kan då välja att betala fordran frivilligt. Om köparen bestrider betalningsskyldighet kan ärendet överföras till tingsrätt, om du så önskar. Det kostar 300 kronor att ansöka om betalningsföreläggande, men detta kan du yrka på att få ersatt av motparten.

Matilda HellströmRådgivare