Betalningsskyldighet under uppsägningstid

Hej,

Vi har hyrt ut vår bostad till ett par utan att ta deposition. Problemet nu är att hyresgästen 1 månad innan inflyttning meddelar att de inte har råd att flytta in. Vi har inte fått tag på någon som med så kort varsel vill flytta- så vi har blivit ståendes med utgifter för två bostäder. Dels den vi hyr ut och den vi bor i.

Inflyttning skulle ske 5.2 2015. Vi blev meddelade 1.1.2015 att de inte tänker flytta in. Vi hade dock 2 månaders uppsägningstid i kontraktet vilket innebär att februari-hyran ska betalas och det nämnde även hyresgästen i uppsägningsmailet, men nu har vi inte hört något mer från dem. Kan jag lämna in en stämningsansökan för att få ut februari-hyran? Det man lärt sig nu är att man aldrig ska vara för snäll och låta bli att ta ut depositionshyra (1månad) för att gästerna inte har råd med den. Som tack står man nu med dubbla utgifter.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Hyresgäster är betalningsskyldiga under uppsägningstiden, de har också en ovilkorlig rätt till tillträde till bostaden enligt 12:7 jordabalken, här. Om hyresgästen inte betalar hyran har ni möjlighet att kräva betalning med rättsliga medel. Det är dock alltid att föredra att försöka nå en överenskommelse innan andra åtgärder vidtas, främst på grund av att det kan ta tid, vara krångligt och vara förenat med kostnader. De möjligheter som ni har är att ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogdemyndigheten enligt lagen om betalningsföreläggande och handräckning, som du kan hitta här, eller lämna in en stämningsansökan till er tingsrätt. Fördelen med ett betalningsföreläggande att att det går snabbare och enklare, vidare kan man bli skyldig att betala rättegångskostnaderna om man började med att lämna in en stämningsansökan till tingsrätt trots att saken hade kunnat lösas genom ett betalningsföreläggande, 18:3a RB här. Kronofogden kommer vid en ansökan om betalningsföreläggande fastställa skulden och hjälpa till att driva in den om inte motparten bestrider anspråket. Om motparten bestrider anspråket kan de inte meddela ett utslag utan ska i stället om ni begär det överlämna målet till tingsrätt. Vad ni bör göra i det här läget kan jag inte svara på men om ni vill ha vidare rådgivning kan ni vända er till vår sammarbetspartner familjens jurist, som ni kan boka tid hos här.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare