Betalningsskyldig för annans skuld?

Hej

Undrar vad som gäller om mitt ex åker på skadestånd

Blir jag inblandad

Bilarna vi har står på mig

Kommer kronofogden o kan d ta huset

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Om inget annat överenskommits så kommer du inte ansvara för de skadestånd och skulder som någon annan (ditt ex) har. Bara för att en person har skulder, betyder det inte automatiskt att Kronofogden exempelvis kommer att genomföra en utmätning. En utmätning innebär att en viss tillgång tas om hand och säljs, för att driva in pengar i syfte att täcka en skuld. Det är endast ett begränsat antal saker som kan utmätas. Utmätning utförs till exempel om det finns en dom på att utmätning ska ske. Dina bilar kan alltså inte utmätas för någons annans skuld.

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare