FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt01/02/2015

Betalningsföreläggande pga av skadegörande handling, stridigt

Hej,

Efter jag på cykel krockat med en billist vill nu billisten att jag betalar dennes självrisk och hotar med att koppla in Kronofogden. Ingen polis har varit inblandad som kunnat fastställa händelseförloppet. Jag håller inte med billisten om att jag är vållande och tycker därför att jag inte ska betala självrisken. Hur ser billistens möjligheter ut hos Kronofogden, kan billisten få ett betalningsföreläggande via Kronofogden i detta fall?

Tack på förhand

Vänligen

Johan

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Ett betalningsföreläggande får avse en penningfordran som är förfallen till betalning, det räcker dock vanligen med att sökanden påstår att så är fallet för att kronofogdemyndigheten ska ta upp ansökningen. Ett betalningsföreläggande får dock inte meddelas om den svarande (i det här fallet du) bestrider ansökningen.

Om billisten ansöker om betalningsföreläggande och Kronofogdemyndigheten tar upp ansökan så kommer du att få tillfälle att yttra dig över ansökan. Då räcker det alltså att du skriftligen bestrider ansökan för att kronofogdemyndigheten ska förhindras att meddela ett betalningsföreläggande. Du behöver alltså inte ens motivera varför du bestrider ansökningen, även om det oftast rekommenderas.

Efter att ansökningen bestridits får sökanden en möjlighet att begära att målet överlämnas till domstol för att handläggas enligt vanliga regler (rättegång).

Så sammanfattningsvis kan ansökan tas upp då den skadegörande handlingen har skett varför fordran är förfallen (förarbetena menar dock att det är mindre lämpligt om fordran ej är ostridig) men du kommer få tillfälle att bestrida ansökan och på så sätt förhindra att utslag meddelas.

(Betalningsföreläggande regleras i BfL (här) och det är särskilt 2, 25, 31, 33, 34 & 36 §§ som innehåller vad som ovan framgått)

Lawline RådgivareRådgivare