Betalningsföreläggande och preskription

Jag har lånat ut 100 000 kr till en före detta företagspartner så han kunde köpa ut mig ur ett bolaget. Nu har han inte betalat på ett år. Kan fodringen preskriberas? Måste jag skicka en påminnelse via rekommenderat brev?

Lawline svarar

Hej!

Enligt 2 § preskriptionslagen (https://lagen.nu/1981:130) gäller att en fordran preskriberas 10 år efter att den uppkommit. Det finns inget krav på att upprätthålla betalningsansvaret genom att skicka rekommenderade brev. Om den som är skyldig dig pengar inte betalar sin skuld, och det är ostridigt att det finns en betalningsskyldighet, kan du vända dig till Kronofogdemyndigheten (KFM). Enligt 2 § lag om betalningsföreläggande och handräckning (https://lagen.nu/1990:746) kan du ansöka om betalningsföreläggande vid KFM. Detta kan ge dig en exekutionstitel, dvs. ett bevis som ger dig rätt att begära att KFM verkställer din tidigare företagspartners betalningsskyldighet.

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare