Betalningsföreläggande och beviskrav kring fordringar

Hejsan!

Jag flydde från mitt ex i februari och fick inte med mig alla saker. Hämtade resterande hos hans mor för inte så länge sedan. Nu till problemet. Han har skickat två brev sedan i februari att jag ska betala en massa påhittade saker för 10'000. Nu har han skickat till kronofogden att jag ska betala magasinering för 1800, att jag ska betala för tv:n han sålde innan vi flyttade ihop (han tvingade mig att sälja alla mina saker så det är värt mer) och att jag skulle betala för att jag skulle ha kastat dubbletter vilket jag inte har gjort. Lämnade nyckeln denna månaden tror jag så han kräver 300kr för "nytt till tillfällig låscylinder". Gav tillbaka nyckeln denna månaden och hans mor tvingade mig att skriva på att jag hämtat mina saker och lämnat nyxkeln det datumet. Han har hotat i breven att om jag inte betalar så ska han lägga till extra kostnader som t.ex för hyror i januari-februari, vi fick först tillgång till lägenheten i februari och bodde där endast då. Genom kronofogden har ha sökt för de saker jag skrivit till ett värde av 6000. Ursäkta det är lite snurrigt, men har han rätt till att kräva mig på magasinering, ersätta honom för tv:n som han tog beslut om att sälja, låscylinder och att han hittat på att jag slängt dubbletter?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av din fråga har jag förstått det som att din tidigare partner har vänt sig till kronofogden och begärt ett betalningsförläggande. Det enda du behöver göra för att detta inte ska gå igenom är att bestrida det, då får din tidigare partner besluta om han vill ta det vidare till tingsrätten, där det kommer avgöras vad du ska stå för. När det kommer till att ersätta en TV som ditt ex har sålt så kan jag inte se någon grund för att du skulle behöva betala för denna. Återkom gärna om jag har missat något kring detta.

När det kommer till att nyckeln har lämnats så är du egentligen bevisskyldig för att de har lämnats korrekt. Du säger att hans mamma mottog sakerna och även skrev ett kvitto för detta vilket dock blir svårt för dig att åberopa. Du bör här försöka tala med din före detta partners mamma och se om hon kan bekräfta att hon mottagit nyckeln. Har hon fått det anses ditt ex vara i medelbar besittning och du har fullgjort dina skyldigheter. Även andra bevis som eventuella sms-konversationer där du bekräftar att nycklarna ska lämnas eller har lämnats kan i det här fallet hjälpa dig.

Även när det kommer till att du har slängt nycklarna har även här din tidigare partner bevisbördan för att du verkligen har gjort detta. För hyrorna måste din pojkvän även bevisa att ni bott i lägenheten under den nämnda perioden, att ni hade en överenskommelse att du skulle betala och att du inte erlade någon betalning.

När det kommer till magasineringen skulle jag vilja be dig att återkomma med mer information kring vad som faktiskt har magasinerats, är det din eller hans egendom och om det rör sig om din egendom blev du uppmanad att hämta den vid något tillfälle?

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare