FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt26/10/2016

Betalningsföreläggande för att få tillbaka lån

Hej, jag har lånat pengar till en vän och vi har även skrivit ett skuldebrev på det. Nu har det blivit lite knivigt och vännen verkar inte betala tillbaka så jag undrar hur processen går till för att få tillbaka pengarna.

Lawline svarar

Hej,

för att lösa ditt problem vänder vi oss till lagen om betalningsföreläggande och handräckning, se här. Du kan ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogden där du förklarar läget, hur mycket skulden ligger på, när betalning skulle ha skett och om ni kommit överens om eventuell ränta. 10, 11 §§

Om kronofogden sedan bestämmer sig för att ta upp ansökan så kommer svarande (din vän) att få ungefär 2 veckor på sig att yttra sig över saken. Om din vän bestrider ansökan i rätt tid så kan ärendet lämnas över till tingsrätt om du vill det och då hamnar ni i domstol. 33 § I domstol får ni båda förklara varför och varför inte det föreligger en skuld. Om man dock har ett skuldebrev brukar man ha en mycket stor fördel.

Om din vän inte bestrider eller bestrider försent så meddelas utslag. Man kan säga att det betyder att det är fastställt att han är skyldig dig pengar. 42 §

När ett utslag har givits så brukar kronofogden självmant driva in skulden, om inte du velat annat. 2 kap. 1 § 3st. Utsökningsbalken

På så sätt kan du få tillbaka dina pengar.

Om du vill ha mer utförlig hjälp kan du lämna dina kontaktuppgifter i kommentatorsfältet nedan.

MVH

Zinar BudakRådgivare