Betalningsföreläggande för att driva in fordran

jag har lånat pengar åt en kompanjon för att han få inga lån på grund av anmärkningar. kompanjonen har misskött återbetalningarna ibland tagit flera månader innan han betalar. hur blir ja av med honom, vill inte ha honom som kompanjon.L

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Inledningsvis vill jag understryka att du först och främst bör kontakta din kompanjon (gäldenären) och begära att han betalar tillbaka lånet. Om detta inte fungerar kan du vända dig till kronofogdemyndigheten som då kan driva in din fordran. Detta gör du genom att ansöka om betalningsföreläggande enligt 2 § lagen (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning.

Ansökan om betalningsföreläggande ska göras skriftligen och innehålla yrkande, grund, fordringens belopp och den ränta som du begär. Kronofogdemyndigheten prövar inte själva tvisten, utan endast om gäldenären medger anspråket eller inte. Gör han det ålägger kronofogdemyndigheten honom ett betalningsföreläggande och driver in din fordran. Skulle ansökan däremot bestridas finns det, enligt 33 §, möjlighet att få målet överlämnat till tingsrätt.

Tveka inte att höra av dig om du har ytterligare funderingar.

Bästa hälsningar,

Viktor FribergRådgivare